Jak se kontroluje geometrie kol?

Potřebujete nové letní pneumatiky? Ano je dobré si vybrat ty nejlepší, avšak to není vše. Je potřeba nechat si udělat i geometrii, která zajistí optimální fungování nových pneumatik, zabrání nežádoucímu jednostrannému sjíždění a sníží spotřebu paliva!

pneumatikyVýměna pneumatik za letní je určitě potřeba. Zároveň je však nutné si nechat udělat kontrolu geometrie. Právě kontrola geometrie kol je velmi důležitá a mnohdy podceňovaná. Nerovnosti na vozovce nejsou na našich silnicích výjimkou a časté nárazy od výmolů či děr na silnicích a v neposlední řadě občasné najetí do obrubníků jsou pouze některé typy rizik, se kterými se naše kola pravidelně setkávají. Kvůli tomu jsou naše kola, nápravy i pneumatiky prakticky nejvíce namáhanými díly na vozidle. Kvůli tomu dochází k poškozování závěsů, čepů, tlumičů, ale ani pneumatiky tomu neujdou. Minimálně při výměně pneumatik za letní či zimní je potřeba si nechat udělat kontrolu geometrie kol.

Nemáte-li dobrou geometrii kol na vozidle, pak jízda může být i značně nebezpečná. Nejen že dochází k ekonomickým ztrátám, protože si zbytečně sjíždíte pneumatiky, ale poškození mohou zaznamenat i vaše nápravy či zvýšená spotřeba paliva. Nechte si proto správně nastavit geometrii kol a to podle hodnot výrobce a vyhněte se tak nežádoucímu poškození vozidla během provozu. Výrobce přesně ví, jak je potřeba geometrii kol nastavit, aby byl optimální provoz vozidla. Snížíte tak nejen nežádoucí vyšší spotřebu vozidla, ale i sjíždění pneumatik, což vám přinese pouze ekonomická pozitiva.

A jak vlastně zjistíte, že geometrie kol není správná? Na rovném bezpečném úseku stačí na malou chvíli pustit volat a sledovat chování vozidla na vozovce. Pokud se automobil začne samovolně stáčet na některou stranu, pak je potřeba toto začít řešit. V tomto případě, pokud se automobil začne samovolně stáčet, tak to značí, že něco není v pořádku a je potřeba kontaktovat svého automechanika. Je pak totiž zřejmé, že geometrie kol je poškozená a je potřeba ji nechat seřídit. Kontrola geometrie kol je doporučována například v těchto případech: jakákoliv menší či větší havárie, najetí do hlubokého výmolu, nárazu kolem na překážku, při zjištění nerovnoměrného či zvětšeného opotřebení pneumatik, po opravě nápravy nebo řízení a v neposlední řadě při pravidelné montáži nových pneumatik. Ani pokud vás nepotká nic výše uvedeného, pak se doporučuje nechat si udělat kontrolu geometrie pneumatik alespoň jednou za rok.

Tip na článek  Ekologická likvidace vozidel: Jak na ni a co vše k ní budete potřebovat?

Mezi základní kategorie, v jakých se kontroluje geometrie kol, patří především odklon kola a sbíhavost kol. Odklon kola j vlastně úhel, který ve směru jízdy svírá osa kola od svislé roviny. Pokud je pak tento odklon příliš velký, pak dochází k nerovnoměrnému opotřebení běhounu pneumatiky. Může tak docházet k opotřebení běhounu na vnitřní čí vnější hraně. Dalším důležitým ukazatelem je sbíhavost kol, kdy se jedná o rozdíl vzdáleností, který je měřen n a předním a zadním okraji ráfku ve výši poloměru kol nad vozovkou. Pokud máte správně nastavenou sbíhavost, pak to neovlivňuje jízdní vlastnosti, ani ovladatelnost vozidla. Je-li velká sbíhavost, pak vozidlo může být v zatáčkách neotáčivé a běhoun pneumatiky je pak více opotřeben z vnější strany. Pokud nastane tzv. rozbíhavost, tak se běhoun více opotřebovává z vnitřní strany pneumatiky.